Farmecul discret al reclamelor vintage

Ati vrea sa va intoarceti in trecut? O calatorie mentala in vremurile de odinioara, atunci cand eleganta prima inainte de toate, atunci cand divele marelui ecran dictau tendintele din moda si formau opinia publica prin asocierea imaginii lor cu celebre case de moda sau parfumuri. Eu am vrut sa urc in masina timpului si am navigat printre reclamele vintage. Publicitatea nu e usoara, dar e interesanta. Ea trezeste sentimente, are marele har sa plictiseasca sau sa enerveze dar are si puterea de a impune respect. Cu atat mai greu este cand vine vorba de advertisingul de odinioara, care din start inspira un sentiment de veneratie tocmai datorita varstei ei. M-am intrebat de multe ori daca imi plac printurile care s-au realizat in perioada anilor ‘20 - ‘60 si daca da, de ce? Imi plac pentru ca domnul Photoshop inca nu exista iar creativii isi toceau creioanele colorate pentru a crea ilustratii cat mai frumoase care sa vanda produsul clientului? Sau imi plac pentru farmecul discret dobandit o data cu trecerea ireversibila a timpului? Poate ca amandoua, dar asa cum povestea hainelor vintage este un stil peste ani, ad-urile vintage ofera un peisaj fascinant al istoriei ce reflecta imaginea societatii noastre de consum.


Imi amintesc de primul meu contact cu publicitatea, cand inca abia invatam sa deschid photoshopul si ascultam fascinata istoria legendarei campanii Volskwagen “Think Small” al carei creator William Bernbach a revolutionat industria advertisingului anilor ‘60. In printurile “Think Small” aparea imaginea unui automobil Beetle, mic si negru pe fundal alb, o imagine austera. Aparent banal, genialitatea respectivei campanii tocmai in simplitate a constat, pentru ca obliga sa gandesti, consumatorul fiind nevoit sa citeasca atent textul pentru a patrunde semnificatia acesteia.


Intorcandu-ma si mai mult in timp, mi-amintesc ca primele forme de publicitate cu care am facut cunostinta au fost afisele publicitare realizate de celebrul pictor francez Toulouse-Lautrec. Client fidel al cabareturilor, Lautrec se adapteaza cu talentul sau la noile forme de comunicare, folosindu-se de pictura, pentru a realiza afisele spectacolelor de la Moulin Rouge. O forma de advertising al sfarsitului de secol al XIX-lea. Dar primele forme au aparut inca din antichitate, a urmat perioada in care marfurile erau strigate în faţa prăvăliilor, apoi anunturile care circulau sub forma unor texte scurte aparute in ziarele vremii incepand cu 1829 si a culminat cu ceea ce noi numim astazi publicitate in adevaratul sens al cuvantului, realizata prin toate mijloacele media: ziare, televizor, radio si evident internet.

Revenind la reclamele pe care noi le numim astazi vintage - ad-urile, afisele sau posterele - acestea isi au originea la inceputul anului 1920, moment in care intreaga industrie de publicitate a trecut printr-o transformare masiva. Fascinant mi se pare faptul ca si Romania a luat parte activ la fenomenul advertising. In 1880 s-a infiintat prima agentie de publicitate ce purta numele David Adania, iar in 1925, pentru prima oara, o persoana regala accepta sa faca reclama unui produs. Regina Maria a Romaniei, cunoscuta in toata Europa in urma voluntariatului depus pe frontul Primului Razboi Mondial, a acceptat sa apara intr-o reclama care sa laude calitatile cremei “Pond’s Cold”. Ad-ul o infatiseaza, in prim plan, pe Regina Maria imbracata foarte elegant, in timp ce produsul, imagine aflata undeva in partea de jos a vizualului, este sustinut discret prin bijuteriile distinse din spatele acestuia, sugerand parca acea placere vinovata a oricarei femei. Prezenta unei adevarate doamne intr-o reclama atesta o tactica remarcabila a acelor vremuri, ce a adus un succes de necontestat brandului.


Aceasta reclama surprinde esenta elegantei acelei perioade, una din trasaturile principale ale reclamelor vintage. Este suficient sa arunci o privire asupra reclamelor anilor ‘20-’30 si sa observi ca vizualurile, subiectele, modalitatile de executie si de abordare ale acestora au mers in tandem cu tendintele in moda. Aceeasi relatie stransa o au si astazi, campaniile de publicitate marseaza pe idei socante si vizualuri provocatoare, iar moda tine pasul, creatiile marilor designeri incadrandu-se in aceleasi directii futuriste. Ritmul mai putin trepidant al vietii secolului trecut se reflecta atat in moda cat si in reclamele acelor vremuri. Liniile sinuoase si rafinate cu care sunt conturate desenele, tusele discrete de culoare, fontul din headline sau slogan realizat din linii curbe, florale se regasesc in rafinamentul creatiilor vestimentare: rochii cu detalii exotice, materiale scumpe si dantela sau piese de lenjerie din matase fina decorate cu buchete de flori din matase.




Vorbind despre relationarea intre advertising si moda cred ca mi-am raspuns singura la intrebarea de la inceputul articolului. Da, imi plac reclamele vintage pentru ca e fascinant sa urmaresti evolutia publicitatii, fie ca e voba despre printuri vechi, ilustratii nostalgice, postere sau copertele revistelor vremii, si pentru ca ofera o remarcabila incursiune in spiritul socio-cultural al fiecarei decade istorice. 


http://www.laurabucur.ro/

Comentarii

  1. Sunt impresionat pentru a vedea blog-ul dvs., i-am vizitat pe prima dată la acest blog și am place foarte mult și mi se pare foarte util, sper că prietenii mei vor dori, de asemenea, pe Facebook, deoarece i-am de gând să-l împărtășească pe Facebook meu .

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu